شروع سئو از ابتدا سئو Search engine optimization (SEO) به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است.
سئو؛ عملیات بهینهسازی مداوم یک وبسایت برای کسب رتبههای بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل و سایر موتورهای جستجو است.
اگر بخواهیم خیلی عمیقتر به سئو نگاه بکنیم سئو فقط بهینهسازی صرف وبسایت شما نیست. در واقع، سئو با سایر موضوعات بازاریابی دیجیتال نیز همپوشانی دارد. از جمله:
- بازاریابی محتوا
- روابط عمومی
- نام تجاری یا برند
- بهینهسازی نرخ تبدیل
- کدنویسی و توسعه وب
- طراحی محتوا
- تجربه کاربری (UX)
- و موارد خیلی بیشتر
به طور خلاصه، سایتهایی که در گوگل بهترین عملکرد را دارند فقط در سئو خوب نیستند. آنها به طور کلی در دیجیتال مارکتینگ عملکرد خوبی دارند.
وبسایت شما به ترافیک گوگل نیاز دارد
ترافیکی که از گوگل وارد وبسایت شما میشود چند مشخصه دارد که خاص گوگل است.
- زیاد
- دائم
- نرخ تبدیل بالا
- رایگان
اگر می خواهید برای سایت خود ترافیک جذب کنید، سئو یک الزام مطلق است. طبق یک مطالعه که اخیرا منتشر شده است؛ ۵۷٫۸ درصد از کل ترافیک وبسایتها از گوگل سرچشمه می گیرد.
اهمیت کسب رتبه بالاتر در گوگل
داشتن جایگاه در نتایج گوگل بسیار مهم است اما از آن مهمتر این است در کدام جایگاه گوگل قرار میگیرید. طبق آمار منتشر شده که در تصویر زیر میبینید ۷۵.۱٪ کلیک کاربران گوگل فقط روی ۳ نتیجه اول گوگل انجام میشود.
با تحلیل همین آمار میتوان به این نتیجه رسید که با رشد یک پلهای در نتایج گوگل؛ میتوان ۳۰% ترافیک بیشتری کسب کرد.
البته در صفحه نتایج گوگل یا SERP به غیر از نتایج طبیعی یا نرمال اسنیپتها، قطعات یا باکسهای اطلاعاتی دیگری نیز وجود دارد. مانند:
- تبلیغات کلیکی گوگل (Google ad)
- تصاویر
- ویدیوها
- نقشه
- گراف دانش
- ریچاسنیپتها
- استوریهای برتر
همانطور که در تصویر بالا میبینید ممکن است در یک جستجو؛ به قدری اسنیپتهای اضافی در SERP وجود داشته باشد که حتی رتبه اول هم CTR بالایی نتواند کسب کند.
موفقیت در سئو با مثلث سئو جدید
سئو ۲۰۰ فاکتور (غیر رسمی) دارد. من این ۲۰۰ فاکتور را تجزیه و تحلیل کردم و متوجه شدم تمام این عوامل به ۳ بخش اصلی تقسیم میشوند. نام این ۳ آیتم را مثلث سئو جدید گذاشتم.
- ارتباط: ارتباط محتوا با جستجوی کاربر؛ مهمترین عامل رتبهبندی است.
- اعتبار: محتوایی که مرتبط است باید معتبر هم باشد.
- تجربه کاربری: صفحهای که مرتبط و معتبر هست باید تجربه کاربری خوبی هم ارائه دهد.
هر چقدر یک صفحه این ۳ عامل را بهتر پاس کند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل دارد. در ادامه آموزش؛ به صورت کامل نحوه برتری در این ۳ عامل را متوجه خواهید شد.
نرخ تبدیل در سئو
یکی از نکاتی که در گذشته خیلی مورد توجه قرار نمیگرفت و اخیرا دارای اهمیت زیادی شده است نرخ تبدیل است.
نرخ تبدیل در سئو؛ درصدی از افرادی است که از طریق سئو وارد وبسایت شدهاند و تبدیل به خریدار یا عضو سایت شدهاند.
مثلا اگر ما روزانه هزار ورودی برای صفحه خرید لپ تاپ داشته باشیم و ۱۰۰ نفر از این افراد به خریدار تبدیل شوند؛ نرخ تبدیل صفحه خرید لپ تاپ؛ ۱۰٪ است که عدد بسیار خوبی است.
در گذشته سئوکارها فقط روی جذب ترافیک کار میکردند اما امروز ترافیکی از اهمیت بالا برخوردار است که نرخ تبدیل مناسبی نیز داشته باشد.
مثلا اینکه شما زحمت زیادی بکشید و روی کلیدواژه “گلدان” در گوگل رتبه بگیرید؛ ارزش زیادی ندارد؛ مادامی که نرخ تبدیل مناسبی از این کیورد داشته باشید.
متخصصین سئو نسل جدید کلماتی مثل خرید گلدان را به کلمه گلدان ترجیح میدهند چون نرخ تبدیل بالاتری دارد.
سنجش موفقیت در سئو با KPI
KPI مخفف key performance indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است.
KPIها آیتمهای قابل ردیابی و قابل سنجشی هستند که نشاندهنده میزان موفقیت در یک پروژه هستند.
سئو هم KPIهای خاص خودش را دارد. چنانچه یک پروژه سئو در اختیار گرفتهاید و کارفرما از شما نتیجه درخواست کرد؛ ارائه KPIهای مناسب به کارفرما میتواند میزان پیشرفت پروژه را نشان دهد.
مثلا بعد از ۳ ماه از آغاز پروژه؛ اگر کارفرما از شما گزارش بخواهد باید اطلاعات دقیق و قابل سنجش ارائه دهید.
اینکه فقط بگویید پیشرفت داشتهایم برای کارفرما قابل قبول نیست. در این مواقع ارائه KPI قابل سنجش میتواند اعتمادسازی کند تا همکاری را ادامه دهید.
اما سئو چه KPIهایی دارد؟
در ادامه به چند KPI مناسب سئو اشاره میکنم. هر کدام از این شاخصها را بر اساس بازه زمانی میتوانید اندازهگیری کنید:
- ترافیک کلی سایت
- رتبه در یک کلمه کلیدی مهم
- تکنیکال سایت (رفع ارورها)
- بازدیدکنندگان جدید
- بازدیدکنندگان محلی
- بازدیدکنندگان بر اساس دستگاه (موبایل و دسکتاپ)
- بانسریت
- زمان ماندن کاربر در سایت
- بازگشت کاربران به سایت
- خروج سریع کاربران از سایت
- و….
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13